Raseinių r. Viduklės Simono Stanevičiaus gimnazija

Įtraukusis švietimas Jungtinėse Amerikos valstijose

Rugsėjo 20 – spalio 1 dienomis aštuoni Lietuvos švietimo specialistai dalyvavo JAV Valstybės departamento mainų programoje „Enhancing Special Education – A Project for Lithuania“. Programos tikslas – gilinti žinias apie įtraukties principus ir susipažinti su JAV specialiojo ugdymo politika bei praktika.

Programoje dalyvavo Raseinių r. Viduklės Simono Stanevičiaus gimnazijos direktoriaus pavaduotoja ugdymui Jolanta Jonaitienė, kartu su Lietuvos delegacija aplankiusi švietimo institucijas Vašingtone, Baltimorėje ir Mineapolyje. Stažuotės metu lankytasi JAV Švietimo departamente, Meridian tarptautiniame centre, Bethel universitete bei keliolikoje mokyklų – nuo pradinio ugdymo iki aukštojo mokslo.

JAV specialiojo ugdymo sistema pasižymi aiškumu, nuoseklumu ir stipriu teisiniu pagrindu. Federalinis įstatymas Individuals with Disabilities Education Act (IDEA) garantuoja nemokamą, individualizuotą ugdymą kiekvienam vaikui. Kiekvienam mokiniui, turinčiam specialiųjų poreikių, sudaromas individualus ugdymo planas (IEP), kurio įgyvendinimą prižiūri specialistų komanda – mokytojas, specialusis pedagogas, psichologas, logopedas ir tėvai. Delegacija stebėjo, kaip įtrauktis veikia praktikoje. Brightwood Elementary School Vašingtone taikomas „Co-Teaching“ modelis, kai klasėje dirba pagrindinis ir specialusis pedagogas. Mokytojai bendradarbiauja, prisitaiko prie mokinių poreikių ir nuolat keičiasi vaidmenimis, o mokiniai jaučiasi vertinami ir matomi. Baltimorėje lankytos Maryland School for the Blind ir Chimes School atskleidė, kad įtrauktis nėra tik švietimo programa – tai bendruomenės kultūra, kurioje kiekvienas vaikas gauna paramą ir galimybę lavinti tiek akademinius, tiek socialinius įgūdžius. Mineapolyje delegacija susipažino su pažangiais mokymo principais (Universal Design for Learning, SETT Framework), taikomais tiek mokyklose, tiek universitete. Bethel universitete veikianti BUILD programa suteikia studentams su intelekto sutrikimais galimybę pilnavertiškai dalyvauti akademiniame ir socialiniame gyvenime, o studentai mentoriai padeda vieni kitiems augti ir mokytis.

Stažuotė JAV parodė, kad įtrauktis priklauso ne tik nuo teisės aktų ar struktūrų, bet ir nuo bendruomenės požiūrio. Kiekvienas bendruomenės narys jaučiasi atsakingas už mokinio sėkmę, o įtrauktis tampa vertybe, kuri ugdo visą visuomenę. Lietuvoje šie principai taip pat įgauna pagreitį – stiprinamas bendradarbiavimas tarp mokytojų, šeimų ir specialistų, siekiant tvarios įtraukties kultūros.

 

Nuotraukos:
Jolanta Jonaitienė

Nepamirškite padėkoti autoriui
Ankstesnės naujienos
  • Elektroninis dienynas
  • Tėvams
  • Mokiniams
  • Mokytojams
Naujienų archyvas